Дитячі страхи: виявляємо,вивчаємо, долаємо 📚 👨👩👧
Страх - одна з базових емоцій людини, що супроводжують нас мало не від народження.Як батьки та педагоги можуть допомогти малюкам "подружитися" зі чвоїми стразами,навчатися їх усвідомлювати та контролювати.👇
Боятися - це природньо.Страх- це природна реакція, і ії головна функція - захист життя,бо виникає в момент усвідомлення безпосередньої небезпеки.Цей стан змушує людину бути обережною.
ТИПИ страхів:
Залежно від причин виникнення та впливу на особистість вирізняються 2 типи страхів
[ ] Раціональні - страхи, що допомогають дитині бути обачливою і діяти відповідно до ситуації ,що склалася.(страх потонути спонукає не запливати далеко;побоювання,що собака може вкусити).У таких випадках страх уберігає від небезпеки.
[ ] Ірраціональні - страхи, що заважають жиьи на повну силу, викликають постійне напруження та тривогу.(Страх темряви, привидів та ін.)Мають негативні ознаки такі,як порушення емоційно-вольової сфери, психосоматичні розлади.
ПРИЧИНИ дитячих страхів.
Роль дорослих.
1. Вікові особливості:
До 7 років особистість найбільше чутлива до вражень.Дошкільнята легко збуджуються.Бурхлива уяви,схильність до фантазування,що підсилює страхи,емоційні враження.Властивий цьому віку високий рівень тривожності,що спричиняє дезадаптацію і перешкоджає розвитку психічних потреб дитини.
2. Необдумана поведінка батьків:
Завдання дорослих - уберегти дитину від небезпеки і один із популярних засобів - налякати, щоб не відходила далеко,не розмовляла з незнайомцями.Часто батьки залякують дітей, не поясняючи чому саме треба бути обережними, формуючи при цьому несвідомі страхи.
3. Несприятливий клімат у сім'ї:
Для дитини велике значення має психологічний клімат і взаємини в сім'ї.Для задоволення базової потребності по К.Хорні дитині необхідно безумовне прийняття батьками та прояв щирої любові до неї.
4. Суперечливе виховання:
Непорозуміння між батьками щодо принципів і підходів у вихованні.(Лають та хвалять).Можуть привести до формування в дитини невпевненності в своїх діях,розбалансованості основних нервових процесів(збудження та гальмування).Такі діти більш схильні до стресу.
5. Реальні події в житті людини:
Хтось налякав малюка в темряві,застряг у ліфті,чи вкусила тварина.У таких випадках відбувається фіксація на події, що справила на неї шокуючий емоційний вплив, пов'язаний з небезпекою для життя.
6. Страшні мультики,фільми,іграшки:
Мультфільми зі гучним звуком чи різкими рухами на екрані.Деяким дітям достатньо кількох кадрів,а власна фантащія пілсилює ці процеси.
ІНСТРУМЕНТИ діагностично-корекційної діяльності в закладі дошкільної освіти
Для виявлення дитячих страхів і причин їз виникнення психологічна служба закладу дошкільної освіти може скористатися відповідним психо-діагностичним інструментарієм:
• Опитувальник дітей щодо їхніх страхів(А.Захаров): виявлення наявних вікових та набутих страхів
• Методика "Страхи в будиночках"(А.Захаров, М.Панфілова): діагностика наявності страхів
• Методика "Неіснуюча тварина" (М.Друкаревич): вивчення індивідуально-типологічних та особистісних рис,проєкція чинникіа виникнення страхів
• Методика "Розфарбування психодіагностичної діаграми": діагностика ставлення дитини до навколишнього світу ,дитсадка,власної родини сформованого особистісним переживанням,набутим досвідом та суб'єктивними уявленнями про добро і зло,проявлені стосовно неї
• Проєктивна методика "Малюнок сім'ї": з'ясування особливостей сприйняття дитиною навколишнього світу,поведінки значущих дорослих;розкриття нюансіа сімейних відносин,загального емоційного фону
• Методика "Закінчи речення": шляхом спонукання дитини висловлювати асоціації стосовно різних ситуацій,в яких вона може опинитися
Орієнтовний перелік корекційних методик:
[ ] Ігротерапія
[ ] Арттерапія
[ ] Тілеснноорієнтована терапвя
[ ] Казкотерапія
[ ] Бесіди з дітьми
[ ] Саморегуляція та релаксація
[ ] Використання сенсорної кімнати
Підготовлено за матеріалами науково-методичного журналу МОН України "Дошкільне виховання" 1/2020
Комментарии
Отправить комментарий